Изкуство Номинациите за наградите "Оскар" могат да дадат тласък на...

Номинациите за наградите „Оскар“ могат да дадат тласък на блокбъстърите

- Реклама -

Година след като стрийминг платформите за първи път спечелиха най-високото отличие на Холивуд, зрелищата на големия екран са готови да доминират на номинациите за 95-ите награди „Оскар“, предадоха Асошиейтед прес и АФП. 

Обявяваното им ще започне в 15:30 часа българско време днес от театър „Самюъл Голдуин“ в Бевърли хилс, Калифорния. 

Представянето на номинациите ще бъде излъчено на живо в предаването „Добро утро, Америка“ на Ей Би Си, а също на сайтовете Oscars.org и Oscars.com, както и в няколко от социалните медийни платформи на Академия за кинематографично изкуство и наука. Ще ги обявят актьорите Риз Ахмед („Звук на метал“) и Алисън Уилямс („M3ГАН“).

Ако се изпълнят очакванията, „Топ Гън: Маверик“, „Аватар: Природата на водата“, „Черната Пантера: Уаканда завинаги“ и „Елвис“ могат да получат между шест и девет номинации. 

Миналогодишните награди „Оскар“ бяха доминирани от продукции на стрийминг платформите – „CODA: дете на глухи родители“ на Епъл ти ви плюс спечели отличието за най-добър филм, а Нетфликс имаше 27 номинации. Сега обаче топкандидатите за статуетките са филми, привлекли киноманите в салоните.

Сред тях е също и „Всичко навсякъде и наведнъж“ –  научнофантастичният хит на независимата компания A24. Историята за прескачане в мултивселени на дуото Даниъл Куан и Даниъл Шайнерт може да получи най-много номинации днес, включително за Мишел Йео и за Ки Хи Куан (известен също като Джонатан Ки Куан).

Сред фаворитите е и „Баншите от Инишерин“ – мрачна комедия на Мартин Макдона, която се очаква да получи четири номинации в актьорските категории, включително за Колин Фарел и Брендън Глийсън.

„Семейство Фейбълман“ на Стивън Спилбърг се бореше за вниманието на публиката, а автобиографичната приказка за съзряването на режисьора вероятно ще му донесе 20-а номинация за „Оскар“ и осма в категорията за най-добър режисьор. Джон Уилямс, неговият дългогодишен композитор, може да подобри рекорда си за най-много номинации за „Оскар“ за жив човек. Той е на път да се сдобие с 53-та, като се нарежда само след Уолт Дисни, получил общо 59.

Много въпроси обаче остават, като например дали любовта към „Топ Гън: Маверик“ ще стигне достатъчно далеч, за да спечели на Том Круз номинация за най-добър актьор. Другият най-касов блокбъстър на годината – „Аватар: Природата на водата“, трябва да се представи добре в техническите категории, макар че не е толкова сигурно дали режисьорът му Джеймс Камерън ще се бори за най-добър режисьор. След като в последните години отличието отиде при жени режисьорки – Клои Чжао („Земя на номади“) през 2021 г. и Джейн Кемпиън („Силата на кучето“) миналата година – сега не се очаква представителки на нежния пол да бъдат номинирани в категорията.

Академията за кинематографично изкуство и наука със сигурност ще включи много блокбъстъри в категорията за най-добрите филми. Рейтингът на телевизионното предаване обикновено е по-висок в годините, когато фаворити са продукции с голям брой зрители. Миналогодишните награди изглеждаха като завръщане на „Оскар“-ите, преди „шамарът“ да стане определящ за церемонията. Вследствие на това Академията забрани на Уил Смит да присъства на събитието в следващите 10 години. Въпреки че все още може да бъде номиниран, изпълнението на Смит в ролята на избягал роб в „Еманципация“ не се хареса.

Миналата година церемонията привлече 15,4 милиона телевизионни зрители, показаха данните на „Нилсен“. Това беше е с 56 процента повече от рекордно ниската аудитория от 10,5 милиона зрители през 2021 г., когато предаването беше засегнато от пандемията от КОВИД-19. Тази година Ей Би Си връща Джими Кимел като водещ на церемонията за връчване на призовете на 12 март.

Около филмовия бизнес обаче се вихрят и по-големи притеснения. Миналата година се наблюдаваха проблясъци на триумфално възкръсване на киносалоните, като например успехът на „Топ Гън: Маверик“ след пандемията. Продажбите на билети за годината обаче възстановиха само около 70 процента  от бизнеса преди КОВИД-19. „Регал синемас“, втората по големина верига киносалони в САЩ, обяви затварянето на 39 обекта този месец.

В същото време буреносни облаци надвиснаха над стрийминг платформите след години на привидно безграничен растеж. Акциите им се сринаха, тъй като Уолстрийт очакваше от стрийминг услугите да реализират печалби, а не само да увеличават броя на абонатите си. Последва свиване, а индустрията отново навлиза в период на несигурност.
                   
За разлика от миналогодишните награди „Оскар“, сега може и да не видим заглавия на стрийминг платформите, които да се борят за най-желаната статуетка, въпреки че не са заети всички места в категорията за най-добър филм. Вместо това най-добрите шансове Нетфликс има в други категории – по-специално с любимия анимационен филм „Пинокио“ на Гийермо дел Торо, както и с  „На Западния фронт нищо ново“.

Източник: Теодора Славянова, БТА

Последни новини

Започва 50-ият Софийски международен панаир на книгата

Днес, 5 декември, ще бъде даден официален старт на 50-ото юбилейно издание на Софийския международен панаир на...

„Авиньонски квинтет“ от Лорънс Дърел за първи път на български език

На 24 ноември, за първи път на български език, излиза последното голямо произведение на Лорънс Дърел, цикълът...

100 години от рождението на Итало Калвино: „Ако пътник в зимна нощ“

„Развих най-пълно идеята си за „апокрифните“ романи – уж написани от автор, който не съм аз и...

„Докъде се издигаме в мрака“ от Секуоя Нагамацу (откъс)

От погребални небостъргачи през хотели за мъртъвци до междузвездни кораби – романът „Докъде се издигаме в мрака“...
- Реклама -
- Реклама -