Изкуство Номинациите за наградите "Оскар" могат да дадат тласък на...

Номинациите за наградите „Оскар“ могат да дадат тласък на блокбъстърите

- Реклама -

Година след като стрийминг платформите за първи път спечелиха най-високото отличие на Холивуд, зрелищата на големия екран са готови да доминират на номинациите за 95-ите награди „Оскар“, предадоха Асошиейтед прес и АФП. 

Обявяваното им ще започне в 15:30 часа българско време днес от театър „Самюъл Голдуин“ в Бевърли хилс, Калифорния. 

Представянето на номинациите ще бъде излъчено на живо в предаването „Добро утро, Америка“ на Ей Би Си, а също на сайтовете Oscars.org и Oscars.com, както и в няколко от социалните медийни платформи на Академия за кинематографично изкуство и наука. Ще ги обявят актьорите Риз Ахмед („Звук на метал“) и Алисън Уилямс („M3ГАН“).

Ако се изпълнят очакванията, „Топ Гън: Маверик“, „Аватар: Природата на водата“, „Черната Пантера: Уаканда завинаги“ и „Елвис“ могат да получат между шест и девет номинации. 

Миналогодишните награди „Оскар“ бяха доминирани от продукции на стрийминг платформите – „CODA: дете на глухи родители“ на Епъл ти ви плюс спечели отличието за най-добър филм, а Нетфликс имаше 27 номинации. Сега обаче топкандидатите за статуетките са филми, привлекли киноманите в салоните.

Сред тях е също и „Всичко навсякъде и наведнъж“ –  научнофантастичният хит на независимата компания A24. Историята за прескачане в мултивселени на дуото Даниъл Куан и Даниъл Шайнерт може да получи най-много номинации днес, включително за Мишел Йео и за Ки Хи Куан (известен също като Джонатан Ки Куан).

Сред фаворитите е и „Баншите от Инишерин“ – мрачна комедия на Мартин Макдона, която се очаква да получи четири номинации в актьорските категории, включително за Колин Фарел и Брендън Глийсън.

„Семейство Фейбълман“ на Стивън Спилбърг се бореше за вниманието на публиката, а автобиографичната приказка за съзряването на режисьора вероятно ще му донесе 20-а номинация за „Оскар“ и осма в категорията за най-добър режисьор. Джон Уилямс, неговият дългогодишен композитор, може да подобри рекорда си за най-много номинации за „Оскар“ за жив човек. Той е на път да се сдобие с 53-та, като се нарежда само след Уолт Дисни, получил общо 59.

Много въпроси обаче остават, като например дали любовта към „Топ Гън: Маверик“ ще стигне достатъчно далеч, за да спечели на Том Круз номинация за най-добър актьор. Другият най-касов блокбъстър на годината – „Аватар: Природата на водата“, трябва да се представи добре в техническите категории, макар че не е толкова сигурно дали режисьорът му Джеймс Камерън ще се бори за най-добър режисьор. След като в последните години отличието отиде при жени режисьорки – Клои Чжао („Земя на номади“) през 2021 г. и Джейн Кемпиън („Силата на кучето“) миналата година – сега не се очаква представителки на нежния пол да бъдат номинирани в категорията.

Академията за кинематографично изкуство и наука със сигурност ще включи много блокбъстъри в категорията за най-добрите филми. Рейтингът на телевизионното предаване обикновено е по-висок в годините, когато фаворити са продукции с голям брой зрители. Миналогодишните награди изглеждаха като завръщане на „Оскар“-ите, преди „шамарът“ да стане определящ за церемонията. Вследствие на това Академията забрани на Уил Смит да присъства на събитието в следващите 10 години. Въпреки че все още може да бъде номиниран, изпълнението на Смит в ролята на избягал роб в „Еманципация“ не се хареса.

Миналата година церемонията привлече 15,4 милиона телевизионни зрители, показаха данните на „Нилсен“. Това беше е с 56 процента повече от рекордно ниската аудитория от 10,5 милиона зрители през 2021 г., когато предаването беше засегнато от пандемията от КОВИД-19. Тази година Ей Би Си връща Джими Кимел като водещ на церемонията за връчване на призовете на 12 март.

Около филмовия бизнес обаче се вихрят и по-големи притеснения. Миналата година се наблюдаваха проблясъци на триумфално възкръсване на киносалоните, като например успехът на „Топ Гън: Маверик“ след пандемията. Продажбите на билети за годината обаче възстановиха само около 70 процента  от бизнеса преди КОВИД-19. „Регал синемас“, втората по големина верига киносалони в САЩ, обяви затварянето на 39 обекта този месец.

В същото време буреносни облаци надвиснаха над стрийминг платформите след години на привидно безграничен растеж. Акциите им се сринаха, тъй като Уолстрийт очакваше от стрийминг услугите да реализират печалби, а не само да увеличават броя на абонатите си. Последва свиване, а индустрията отново навлиза в период на несигурност.
                   
За разлика от миналогодишните награди „Оскар“, сега може и да не видим заглавия на стрийминг платформите, които да се борят за най-желаната статуетка, въпреки че не са заети всички места в категорията за най-добър филм. Вместо това най-добрите шансове Нетфликс има в други категории – по-специално с любимия анимационен филм „Пинокио“ на Гийермо дел Торо, както и с  „На Западния фронт нищо ново“.

Източник: Теодора Славянова, БТА

Последни новини

Кинофестивалът „Сънданс“ започва днес

Фестивалът на независимото кино  "Сънданс" започва днес, а сред темите на форума е и тази за изкуствения...

„Образцово кабаре“ се завръща с издание всеки месец в София и представления в страната

След големия интерес към пилотно издание, „Образцово кабаре“ се завръща на 24-ти януари в София. „Златната“ музика...

Марк Леви се завръща с романа „Това се случи през нощта“

На 12 януари популярният френски писател Марк Леви се завръща в българските книжарници с романа „Това се...

Брамсова вечер представят Симфоничният оркестър и Смесеният хор на БНР с маестро Георги Димитров

С Брамсова вечер ще започне новата година за Симфоничния оркестър и Смесения хор на БНР на 12 януари от 19.00...
- Реклама -
- Реклама -