Три години след началото на кризата с КОВИД-19 и все още лишени от азиатските посетители, големите парижки музеи се възстановят със значително увеличение на посещаемостта през 2022 г., като се наблюдава тенденция за завръщане към нивата от 2019 г., предаде Франс прес.
Ако туристите от Азия все още липсват, чужденците, и в частност американците, се завръщат към културните забележителности на френската столица, която предложи няколко големи изложби - на Оскар Кокошка, Едвард Мунк, Фрида Кало.
Със 7,8 милиона посетители Лувърът - най-големият музей в света, отчита увеличение на посещаемостта със 170 процента спрямо 2021 г., и същевременно намаляване с 19 процента спрямо 2019 г. (9,6 милиона посетители).
Американците (18 процента от посетителите през 2022 г. в сравнение с 16 процента през 2019 г.) се завръщат с "пълна сила". Китайците обаче, които преди три години съставляваха 8 процента от посетителите, остават "почти отсъстващи".
Отсъствието им е компенсирано от нарастващото присъствие на европейци от Германия, Италия, Великобритания, Испания, въпреки че от музея казват, че са пострадали от ограниченията за международна мобилност, които все още са в сила през първото тримесечие.
"Голямо поощрение", каза директорката на Лувъра Лоранс де Кар, която, подобно на много свои колеги, е решена да даде приоритет на приема на посетители.
За да се подобрят условията за желаещите да разгледат Лувъра, през юни е взето решение да се предлагат 30 000 билета на ден, да се върне късното петъчно посещение, както и да има предавания на живо, отразяващи актуалните събития в музея.
Версайският дворец - една от най-посещаваните забележителности във Франция, също се радва на завръщането на чуждестранните гости, които през 2022 г. са съставлявали 77 процента от посетителите. Общият брой на посетителите (на замъка и изложби) е 6,9 милиона - с 16 процента по-малко в сравнение с 2019 г. (8,2 милиона). Спадът обаче далече не е толкова голям, колкото през 2021 г. (73 процента).
Маяк на импресионизма в сърцето на Париж, музеят "Орсе" е привлякъл 3,2 милиона посетители през 2022 г. (с 10 процента по-малко в сравнение с рекордните 3,6 милиона през 2019 г.). Неговият аналог "Оранжри" почти се е завърнал към нивата отпреди три години, като вратите му са прекрачили малко над 1 милион посетители - с процент по-малко, отколкото преди пандемията.
Голямата есенна ретроспектива на норвежкия художник Едвард Мунк в "Орсе" е на път да счупи рекорд с 600 000 посетители с оставащи три седмици до закриването й.
Възстановявайки традицията на големите мултидисциплинарни изложби, което го направи уникален, Центърът "Помпиду" е посрещнал 3 милиона души, предимно парижани, и е удвоил посещаемостта си в сравнение с 2021 г. (1,5 милиона), връщайки се към нива, близки до тези от 2019 г.
Постоянните му колекции от модерно и съвременно изкуство дори отчитат повече посетители, отколкото през 2019 г. (1,5 милиона срещу 1,4 милиона).
След шест години на ремонтни дейности за половината от тях, 14-те музея на град Париж отбелязват от своя страна "исторически рекорд".
Сред тях музеят "Карнавале", посветен на историята на Париж, който беше отворен отново през 2021 г., отчита над един милион посетители, както и "Пти Пале".
Музеят за модерно изкуство на град Париж (MAM) регистрира близо 560 000 посетители - почти двойно повече от 2019 г. Те са привлечени от големи изложби, като тези, посветени на австрийския художник Оскар Кокошка в MAM или Фрида Кало в "Пале Галиера".
За първата си пълна година на отваряне за обществеността след 2019 г. Центърът на националните паметници (CMN), който управлява около 100 културни обекта, в това число абатството на Мон-Сен-Мишел, Триумфалната арка и Сент-Шапел в Париж, също се завръща към нивото си преди здравната криза с повече от десет милиона посетители през 2022 г.
Източник: Елена Христова, БТА