Моторното масло е комплексен продукт. Има много класове, категории, марки смазочни материали. Невъзможно е да се проучат подробно всички характеристики, поради което сред собствениците на автомобили са се развили силни вярвания относно някои свойства на моторните масла. Повечето от тях са подвеждащи. Нека да разберем кое е истина и кое е измислица.
Мит 1: Ако добавите синтетика към минералната вода или обратното, маслото ще се сгъсти
Качествените синтетични моторни масла се смесват добре с полусинтетични и минерални формули от същия производител. Няма да има глобални смущения в работата на двигателя, в системата не се образуват люспи и други неприятни явления. Но смесването на синтетика и минерална вода все още не се препоръчва. Дори в линията на една марка композициите се различават значително по характеристики. При смесване синтетичното масло ще загуби своите предимства.
Мит 2: Синтетичното масло унищожава използваните двигатели
Грешно твърдение. Съвременните синтетични масла се препоръчват както за нови, така и за по-стари двигатели. Но трябва да се има предвид, че продуктите се характеризират с висока измиваща способност, разтварят образувалите се отлагания. При двигатели с голям пробег уплътненията губят своята еластичност и уплътняването на модула се дължи главно на твърди валежи. Синтетичното масло ще разтвори отлаганията и може да възникнат течове. Проблемът се решава чрез проста подмяна на старите уплътнения с нови.
Мит 3: За да подобрите свойствата на търговското масло, трябва да добавите патентовани добавки
Моторните масла имат балансиран състав. Съотношението на всички компоненти се проверява в лаборатория. Например, двигателните масла ROLF вече съдържат многофункционални пакети от добавки и постигат перфектния баланс между производителност, живот и цена. Само администрирането на всеки компонент може да промени баланса. Едно свойство на маслото ще бъде подобрено, а всички останали критични ще намалеят. В най-лошия случай можете да получите сериозни проблеми със системата за смазване. Не се нуждаете от аматьорско представяне, по-добре е да изберете висококачествени масла от надеждни производители.
Мит 4: синтетиката издържа по-дълго от минералната вода
Свойствата на синтетичното масло са стабилни, продуктите са по-малко податливи на окисляване и разграждане от минералните съединения. Но не може да се каже, че те недвусмислено увеличават сервизния интервал. Интервалът за смяна на маслото се определя от производителя на двигателя. Ако е посочен сервизен интервал от 15 000 км, той не може да бъде увеличен само поради прехода към синтетична смазка.
Мит 5: не можете да сменяте, а да добавяте прясно масло, докато се изпарява
По време на работа се получава не само изпарение. В маслото се натрупват частици утайка, разтворени отлагания, сажди. Ако не смените смазочния флуид, тогава продуктите от изгаряне и разрушаване няма да бъдат отстранени от системата. С течение на времето това ще доведе до образуване на отлагания, ще ускори износването и ще намали значително живота на двигателя. Необходимо е не да добавяте, а да смените маслото в съответствие с препоръките на производителя на двигателя. Когато двигателят работи в особено трудни условия, сервизният интервал се намалява до два пъти. Сменете масления филтър заедно с маслото.
Мит 6: Качеството на един продукт може да се определи по цвят и миризма.
Степента на прозрачност на моторното масло и неговата миризма не зависят от качеството. По време на работа дори най-добрите продукти потъмняват, но запазват свойствата си. Това се дължи на факта, че най-малките частици сажди се задържат в суспензия в маслото. По време на подмяната замърсителите напускат системата заедно с отработения материал, излива се нов прозрачен продукт със същото качество.
Мит 7: Ако карате с масло малко по-дълго от препоръчаното, тогава няма да навредите на двигателя
Увеличаването на сервизния интервал от само 2000–3000 км с висококачествено масло няма да доведе до критични промени в двигателя. При по-дълго шофиране не са изключени аварии. Постепенно свойствата на маслото намаляват, вискозитетът се увеличава, изпомпването през системата е трудно и на повърхностите вътре в двигателя се появяват сажди. Редовното пренебрегване на периодите за смяна води до преждевременен основен ремонт на двигателя.
Не вярвайте на всичко, което казват аматьорите. По-добре е да зададете въпроси, които интересуват специалистите, и да изберете висококачествено масло от доверен производител.